چگونه برند برتر شویم

5 گام برای اینکه برند شما بهتر قابل تشخیص باشد

نویسنده: رنه وارن، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار ان‌بردلی
منبع: آنتروپرنر اروپا

آیا برای صرف ناهار پاتوقی هست که دوست داشته باشید به آنجا بروید؟ شاید کافه­‌ای که یک­ بار تاثیر مثبت خیلی ­خوبی روی شما گذاشته باشد؟ اگر چنین است این همان قدرت برندینگ است.

تصویر برند شما اغلب تفاوت میان داشتن یک رابطه طولانی ­مدت با مشتریان وفادار و وقتی است که هرگز نام شما را نمی‌­شناسند.

اما ساختن برندی شگفت­ انگیز یک­ شبه اتفاق نمی­‌افتد. زمان می‌­برد تا بفهمید چطور به اثربخش­‌ترین روش ممکن به مخاطب خود دسترسی پیدا کنید. با دنبال کردن این گام‌­های ساده (که اغلب هم نادیده گرفته می­‌شوند) می­‌توانید به درک بهتری برسید از آنچه مشتریانتان می‌خواهند و اینکه چگونه از انتظاراتشان فراتر روید.

 

 روی داستان‌گویی تمرکز کنید نه ویژگی‌های محصول 

بدون یک داستان برند خوب محصول شما برای مشتریانتان هیچ­‌گونه ارزش ذاتی یا عاطفی نخواهد داشت. همان­‌طور که مدرس داستان­‌گویی، لیزا کرون[1] به ما می­‌گوید انسان به‌­طور فطری و غریزی به داستان­‌ها واکنش نشان می­‌دهد. زمانی که یک برند تاثیر عمیقی روی ما می­‌گذارد رفتار خرید ما را تحت تاثیر قرار می‌­دهد. یکی از مقالات سال 2013 سایکولوژی تودِی[2] نشان داده که هنگام ارزیابی چندین برند «مصرف­‌کنندگان عمدتا به‌­جای اطلاعات (خصوصیات، ویژگی­‌ها و آمار و ارقام برند) از عواطف (احساسات و تجربیات شخصی) خود استفاده می­‌کنند.»

این موضوع به برقراری ارتباط و پیوند انسانی با مشتری­تان مربوط می­شود نه اینکه با افزودن ویژگی­‌های غیرضروری و اضافی به محصول برای آن بازارگرمی کنید.

به­ خاطر داشته باشید که در پس یک داستان خوب باید یک محصول فوق­‌العاده قرار بگیرد. حتی بااستعدادترین افراد خلاق نیز نمی‌­توانند ادراک مشتری نسبت به یک محصول ضعیف را تغییر دهند.

  1. سعی نکنید چیزی باشید که نیستید

رمز دوام و ماندگاری شما در این است که پیام برندتان درباره کیستی شما در جایگاه یک شرکت، درست و واقعی باشد. به چیزهایی که امروز معرکه و مد هستند متوسل نشوید. درعوض روی این تمرکز کنید که چطور یک مشکل واقعی را که مشتری مدتی طولانی با آن درگیر است حل کنید. بعضی از محصولاتی که اصلا «معرکه نیستند» بهترین برندها را دارند. به نرم‌­افزار حسابداری آنلاین فرِش­‌بوکز[3]، شرکت لوازم خانگی عمده جنرال الکتریک یا شرکت دستمال توالت چارمین[4] فکر کنید- آن­‌ها مشتریان خود و چگونگی فروش به مشتری را می­‌دانند.

  1. به مشتری ارزش بدهید تا عاشق برند شما شود

محتوای شما باید روی ایجاد روابط با مشتریان و کمک به آن‌­ها در گرفتن تصمیمات آگاهانه و سنجیده تمرکز کند. در این­­‌صورت وقتی مشتریان محصول یا خدمت شما را انتخاب ­کنند به‌­خاطر این است که واقعا بهترین انتخاب هستید و همین موضوع به برقراری روابط ماناتر و قوی­‌تر منتهی خواهد شد. همه محتوایی که خلق می­‌کنید نباید درباره محصول شما باشد یا مستقیما به فروش ختم شود. شما باید مسیر حرکت مشتری خود را درک کنید و اینکه محتوا کجا به درد او می­‌خورد (برای همین است که باید یک استراتژی مدون داشته باشید). با یک استراتژی می­‌توانید یک تجربه برند منسجم و پیوسته را در سراسر کانال­‌هایتان توسعه دهید که عملا برای رشد بلندمدت ضروری است.

اگر بتوانید یک استراتژی بازاریابی محتوایی را دقیقا برای کسب­‌وکارتان تعریف کنید راهی پیدا کرده‌­اید برای اینکه آگاهی از برندتان و مشارکت با آن را بالا ببرید طوری که از نظر هزینه اثربخش باشد.

  1. در شبکه‌­های اجتماعی مشتری­‌محور باشید

بر روی شبکه‌­هایی تمرکز کنید که به مخاطبان هدف شما مرتبط هستند و اجتماعی شدن را شروع کنید. مهم نیست شرکت شما چقدر بزرگ یا کوچک است، 67 درصد مصرف­‌کنندگان در ایالات متحده توقع دارند از مسیر شبکه‌­های­ اجتماعی با شما تماس داشته باشند. ارائه خدمات مشتری خوب در شبکه­‌های اجتماعی با رشد کسب‌­وکار شما ارتباط مستقیم دارد. گزارشی از آبِردین گروپ[5] دریافته است کسب­‌وکارهایی که در شبکه‌­های اجتماعی خدمات مشتری ارائه می­‌دهند سال به سال حدود 7.5 درصد رشد را تجربه می­‌کنند (در مقایسه با 2.9 درصد رشد در ارائه خدمات مشتری بدون استفاده از شبکه­‌های اجتماعی).

برندهایی چون زاپوس[6] تمامی تصویر و شهرت برند خود را حول خدمات مشتری فوق­‌العاده ساخته­‌اند. آن‌­ها می­‌دانند داشتن مشتری وفادار 10 برابر بیشتر از مشتری­انی که برای اولین بار از شرکتشان خرید می­‌کند ارزشمند است.

  1. ارتباط‌­های آفلاین داشته باشید

با وجود فرصت‌­های برندینگ فراوانی که در فضای آنلاین وجود دارد خیلی ساده می­‌توان اهمیت تلفیق تجربیات آفلاین و آنلاین با هم را نادیده گرفت. شرکت در کنفرانس‌­ها، ملاقات با اهالی صنعت و رفتن به سخنرانی­‌های عمومی روش‌­های فوق­‌العاده‌­ای هستند برای آنکه برند شما سریع‌­تر دیده شود. رویدادهایی که خودتان نسبت به آن اقدام می­‌کنید به شما کمک خواهند کرد در مقام رهبران ایده اختیارات را به دست گیرید و شما را با اینفلوئنسرهای صنعتتان روبه­‌رو می­کنند. بیرون رفتن و دیده شدن واقعا ارزشش را دارد. همان­‌طور که مدیرعامل و سخنران حرف‌ه­ای، جِس اِکستروم[7] اشاره می­‌کند، 90 درصد مشتریان احتمالی خود را از ارتباطاتی که در کنفرانس‌­ها برقرار می­‌کند کسب می‌کند.

اگر مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید محلی فکر کنید. میزبانی یک ناهار کوچک را برعهده بگیرید، یک سمینار برگزار کنید، یا در اجتماع خودتان ارائه مشاوره شغلی را امتحان کنید. اگر به‌­دنبال حضور در کنفرانس­‌ها یا رویدادهای صنعت خود هستید میت­‌آپ[8]، آل کنفرانسِز دات کام[9] و لانیرد[10] را چک کنید. همه این­‌ها راهنماهای عمومی مفیدی هستند برای اینکه شما را در مسیر درست قرار دهند.

برندهای خوب می­‌دانند مشتریانشان چه می­‌خواهند و برای ارائه تجربه­‌ای به­‌یادماندنی روش‌­های خلاقانه پیدا می­‌کنند. اگر شما چنین کاری نمی­‌کنید پس نمی­‌توانید در برابر سایر برندهایی که پیوسته برای دستیابی به مشتریان شما رقابت می­‌کنند، متمایز باشید.

[1] Lisa Cron

[2] Psychology Today

 

[3] Freshbooks

[4] Charmin

[5] Aberdeen Group

[6] Zappos

[7] Jess Ekstrom

[8] Meetup

[9] AllConferences.com

[10] Lanyrd

 

مطالب مرتبط

0 پاسخ به "چگونه برند برتر شویم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به "موسسه توسعه مدیریت و فن مدیران عصر نادین اندیشه ( معنا )" است. © 20201

منوهای نصب در پنل مدیریت

اگر بسته خرید شما شامل یکی از کتاب‌های معنا است، با وارد کردن کد تخفیف" کتاب معنا" از ارسال رایگان بهره‌مند شوید
This is default text for notification bar